Problog

Week 9

25/04/2018 – 29/04/2018

Maandag

Vandaag laatste dag revions en dan beginnen de examens. De examens in Kenia verschillen heel veel met die in België. In Kenia hebben de leerlingen om de maand examens. De examens duren drie volle dagen daarna is er een midterm (meestal bestaande uit een verlengd weekend of lange vakantie). Tijdens de examens zitten de leerlingen veel  te wachten terwijl de leerkrachten verbeteren. Hoe worden de examens opgemaakt? Teacher Nancy gaat na de schooluren naar Ukunda om de examens op te halen in een boekenwinkel. De examens worden niet door de leerkracht of school opgemaakt. Ze koopt in de boekenwinkel universele examens aan. Dit zijn examens die over heel Kenia hetzelfde moeten zijn. Als school kan je wel kiezen welk niveau je neemt van examens. Deze worden benoemd met een cijfercode. Aan de hand van de cijfercode wordt de moeilijkheidsgraad bepaald.

In België hebben we drie grote examenperiodes. Tijdens de kerstperiode, net voor Pasen en op het einde van het schooljaar in juni. De leerlingen krijgen tijdens het jaar ook tussentijdse rapportjes met de punten van kleine toetsjes die ze moeten afleggen tijdens het jaar.

Welk systeem er beter is kan ik niet zeggen. Een examenperiode in België heb ik nog nooit meegemaakt als leerkracht, waardoor ik hier geen uitspraak over kan doen. Het examensysteem in Kenia vind ik een goed systeem, maar persoonlijk zou ik het niet volgen. Ik ben bijvoorbeeld niet echt een voorstander om elke maand examens af te leggen. De leerkrachten hebben drie weken de tijd om alle leerstof over te brengen en   daarvan wordt al één week uitgetrokken om de examens te verbeteren en alle leerstof te herhalen. Veel tijd om iets nieuws aan te leren heb je niet. Het jammere aan het systeem is  niet dat ze om de maand examens krijgen, maar dat wanneer je het examen bekijkt er zaken instaan die de leerlingen nog niet gezien hebben, dit door de universele examens. Het regelmatig toetsen van de leerstof vind ik een goed systeem, maar het zou nog efficiënter zijn mochten de examens gemaakt worden op de gegeven leerstof die de leerlingen hebben gekregen. (3.2. een eigen mening vormen over maatschappelijke en internationale onderwerpen)

Dinsdag – woensdag – donderdag 

Op dinsdag gingen de examens van start. Ik hield toezicht samen met mijn leerkracht in de kleuterklas. Daar hielp ik de kinderen met het voorlezen van de examens. (de leerkracht als organisator). De kleuters kunnen namelijk nog niet lezen. Ik vond de examenvragen eigenlijk echt wel moeilijk voor een derde kleuterklas. Ze moesten ook alle antwoorden opschrijven. Dit vond ik zeer eigenaardig, omdat ze nog geen woorden kunnen schrijven. Bij het verbeteren van de examens was mijn leerkracht ook niet mild bij het verbeteren. Een woord fout geschreven is antwoord fout. Ik vroeg aan mijn leerkracht wat meer uitleg. Ze zei dat het de regels van de school waren en we die moesten opvolgen. Ik heb het hierbij dan ook gelaten. Ik had niet echt het gevoel dat het iets zou uitmaken.

Woensdag gingen we verder met de examens. Ik had al even een kijkje genomen naar de resultaten van mijn klas en ik was ontzettend trots op hen. Ik wenste hen nog veel succes en ging daarna naar de derde kleuterklas om mee te helpen. Eenmaal daar aangekomen bleek dat er geen examens meer waren. Niet omdat ze al al de examens hadden afgelegd, maar omdat ze geen examens hadden. Teacher Nancy had geen geld meer om de examens van de jongere jaren aan te kopen. Ze gingen in de namiddag terug naar Ukunda gaan om de examens te gaan aankopen. Het was dus wachten tot de middag op de examens. In tussen tijd deed mijn leerkracht nog wat revisions (zij is ook leerkracht van deze klas).

Donderdag, eindelijk de laatste dag van de examens. Ik startte met het voorlezen en het helpen van de examens in de derde kleuterklas. Om 10 uur was het tijd voor break en nam ik een kijkje in mijn klas. Ik merkte op dat Brian niet in school was. Ik vroeg waar hij was en teacher Nancy nam me even apart. Ze vertelde me dat Brian gisterenavond niet thuis is gekomen. Hij is na school samen met enkele leerlingen naar huis gelopen. Toen ze bijna thuis waren zei hij dat hij iets vergeten was op school. De andere kinderen gingen naar huis en Brian keerde alleen terug. Of hij echt iets vergeten was op school, hij nog toegekomen is op school weet niemand. Ik was een beetje verward door het verhaal en vroeg als de politie al ingelicht was om te zoeken. Ze vertelde me dat de politie niks onderneemt zolang je niet kan zeggen wie of waar het kind is. Ik vroeg aan teacher Nancy wat zij dacht. Is Brian weggelopen? Gekidnapt? Ze zei tegen me dat ze denkt dat hij weggelopen is van huis. Hij leeft bij zijn nonkel en tante. Wat er gebeurt is met de ouders kon ze niet vertellen. Er zijn wel al enkele geruchten de ronde gegaan dat de nonkel hardhandig is. Teacher Nancy denkt dat hij niet naar huis durfde keren omdat hij schrik had om geslaan te worden. Of deze uitspraken waar zijn kunnen we niet zeggen. We mogen dus niet te snel oordelen. Het is afwachten en hopen dat Brian snel weer opduikt en hij niks heeft. Dat is het allerbelangrijkste. Rond 11uur kwam de directeur naar school en nodigde ons uit om de ceremonie van Ariadne (andere studente A.P.) in New Diani bij te wonen. Dus vertrokken we rond 13uur richting New Diani. De ceremonie was zeer emotioneel. Alle klassen hadden een dansje of liedje voorbereid. Daarna namen ze afscheid van haar en gaven allerlei brieven en kaartjes. Alle leerkrachten hielden een speech en daarna werd er afgesloten met taart en een diploma- uitreiking. Het is een moment die je niet kan beschrijven met woorden. Dus denk ik dat maar beter de beelden kan laten spreken.

Week 8

19/03/2018 – 23/03/2018

Jambo jambo
Alweer een week voorbij. Ons avontuur loopt stilletjes aan ten einde… Maar niet getreurd, onze verhalen zijn nog lang niet ten eind.

Maandag

Deze week vertrok ik alleen richting Shine School. Lynn voelde zich niet goed. Het eerste echte slachtoffer van ons zeven. Wat ze precies heeft, geen idee. We denken dat ze iets verkeerd gegeten heeft en hopen dat ze snel weer beter zal zijn. Zo vertrok ik alleen  naar school. (4.1. Zelfstandig functioneren) Gelukkig ken ik al goed de baan en ben ik de school al heel goed gewoon, waardoor ik met een gerust hart alleen vertrok. Het is deze week een belangrijke week.  Ik start vandaag met de voorleesweek en daarnaast met mijn tweede project. Geen tijd te verliezen dus! De lessen verliepen zijn gewone gangetje. De leerlingen kennen de stijl van lesgeven al water beter, waardoor er meer interactie is. Ze stellen vragen, antwoorden, doen actief mee in de klas. In de namiddag verzorgde Lynn altijd de voeten van Stella (Jiggers waar ik vorige week over vertelde). (3.4. maatschappelijke betrokkenheid tonen) De voeten moeten nog steeds verzorgd worden, maar Lynn was ziek. Wat nu? Ze had een berichtje gestuurd naar Teacher Nancy om te vragen als zij de voeten van Stella kon verzorgen. Dit omdat eenmaal wij weg zijn de leerkrachten het zelf ook moeten doen. Ze had geantwoord naar Lynn dat ze er voor ging kijken. Toen het bijna tijd was voor remedials had teacher Nancy nog altijd niet naar de voeten van Stella gekeken. Ik ging naar haar en vroeg als de voeten al verzorgd waren. Ze antwoordde dat ze in orde waren en geen verdere behandeling nodig hadden. Dit had ik niet zien aankomen. Ik vertelde haar dat ik  graag de voeten nog eens wou zien en legde haar uit hoe belangrijk de behandeling wel is. Ze knikte dat ze het begreep en ze inderdaad nog behandeld moeten worden. Ik stelde voor om zelf de voeten te verzorgen en ze nog eens keek wat je precies moest doen. Zo gebeurd zo gedaan. Na het verzorgen van de voeten was het tijd voor de voorlees week. Iedereen was erg opgetogen en had er zin in. Iedereen ging naar zijn eigen klas die ik had toegewezen.

Verdeling voorlees week:
Class 1 moest niet voorlezen en las ik een verhaal voor. (Guess how much I love you)
Class 2 leest aan class 4 (boek: What’s the time mister Wolf)
Class 4 leest aan class 2 (The enormous crocodile – Roald Dahl)
Class 3 leest aan class 5/6 (The rainbow fish)
Class 5/6 leest aan class 3. (Scrumple – Annie M.G. Schmidt)

Misschien vraagje nu af waarom class 5 en 6 samen zitten, want deze kunnen toch goed voorlezen? In class 6 zijn ze maar met 3 leerlingen, waardoor ik deze samen met class 5 heb gezet. Hoe zijn we te werk gegaan? Iedere klas had zijn eigen boek toegewezen gekregen. De leerlingen werden verdeeld in 5 groepen. Elke dag komt er één groepje naar voor en leest het eerste deel van het verhaal.
Voorbeeld: Maandag leest class 2 de eerste pagina’s van het verhaal ‘What’s the time mister Wolf’ aan class 4. Nadien is het aan class 4 om hun eerste deel van de ‘enormous Crocodile’ voor te lezen aan class 2. Op het einde  van de week is het boekje uitgelezen en hebben alle leerlingen een deel van het verhaal moeten voorlezen. Alles verliep heel goed. De leerlingen deden enorm hun best om het zo goed mogelijk voor te lezen. Na het voorlezen van de eerste delen van de verhalen was het tijd om huiswerk te schrijven en zat de eerste dag er al weer op.

enkele sfeerbeelden van de voorleesweek!

Dinsdag

Lynn is nog steeds ziek. Dit betekent dat ik weer alleen vertrok naar Shine school. Eenmaal toegekomen vroegen de leerkrachten onmiddellijk hoe het met Lynn was en als ze zich al beter voelde. Daarna was het tijd voor de normale orde van de dag. Ik startte ook met mijn tweede project. Dit is het introduceren van bewegingstussendoortjes gekoppeld aan de muzische domeinen. Ik vind dat de leerlingen te lang stilzitten op hun bank. Hun schooldag start ook al vroeger dan die van ons. De leerkrachten sporen hun aan om rond 6.00u naar school te komen om leerstof te herhalen. De  schooldag begint pas om 8.00u, maar de leerlingen zitten dus al van 6.00u op de schoolbanken. Als je het lessenrooster bekijkt hebben de leerlingen per week maar één keer een halfuurtje sportles. Dit vond ik ook zeer weinig. Daarmee dat ik graag wat meer beweging wil introduceren in de klas. Ik vond het wel handig om ze te koppelen aan de muzische domeinen. Er is geen les of tijd voor zien om deze domeinen aanbod te laten komen. Twee vliegen in één klap. Zo komen ze ook wat meer in aanraking met deze domeinen en kunnen ze deze vaardigheden ook beter ontwikkelen. Tijdens de lessen introduceerde ik dus bewegingstussendoortjes. De leerlingen trekken een cijfer uit een doosje. Dit cijfer bepaald welk muzisch domein er aan bod komt. Daarna neem ik het doosje met de bewegingstussendoortjes van het getrokken nummertje en spelen we een tussendoortje. De tussendoortjes heb ik deels samen bedacht met mijn mentor. We hebben samen gebrainstormd welke tussendoortjes we rond de domeinen kunnen bedenken zonder al te veel materiaal nodig te hebben. (2.4. culturele ontvankelijkheid) Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het 20 minuten van je les inneemt. Het blijft nog altijd een tussendoortje. De leerlingen en teacher Monica reageerde heel positief over de tussendoortjes in de lessen. Het is een goeie afwisseling om de leerlingen hun aandacht opnieuw te vestigen voor een nieuw lesonderwerp. Tijdens lunch vroeg mijn leerkracht als ik zin had om Afrika op en top te beleven. Ik durfde niet echt neen zeggen en was benieuwd wat ze ging voorstellen. (2.6. Culturele ontvankelijkheid) Ze stelde voor om samen een matatu te nemen. Dit is de plaatselijke lijnbus van Kenia. Het zijn kleine volkswagenbusjes die helemaal gepimpt zijn. Ik vond het wel een leuke uitdaging. Om 16uur wandelde ik samen met mijn leerkracht naar de stopplaats van de matatu’s. Na 40 minuten wachten kwam er eindelijk een busje aan. Je moet wel wat geduld hebben als je een matatu wilt nemen. Toen ik wilde opstappen dacht ik; oei er is een probleem; geen plaats meer, maar niks is minder waar. Teacher Monica stapte op de bus en trok me mee naar binnen. Gepropt in het busje vertrokken we naar Akiki. Toen ik rond me keek zag ik wel 20 mensen zitten terwijl er maar plaats was voor 9 man. In België kan je dit niet voorstellen. Aangekomen bij Akiki bonkte teacher Monica op het dak om de conducteur te laten weten dat ik er uit moest. Om 17.15u kwam ik uiteindelijk toe een rit waar ik anders maar 15 minuten over doe.

 

 

Woensdag

Woensdagmorgen vertrokken we om 08.30 uur richting Mabajani, een school heel ver hier vandaan (3 uur rijden). Mabajani school is een nieuw project van Sunshine4kids. Het is een zeer arme school, dat betekent: de leerlingen hebben geen banken of stoelen en moeten dus zitten op de grond. In sommige klassen zijn er geen muren en schoolmateriaal hebben ze ook amper. Met een deel van het ingezamelde geld van alle zeven studenten hebben we materiaal aangekocht in Mombasa om dit te geven aan de school. We werden zeer hartelijk ontvangen –op z’n Keniaans- met enkele dansende leerlingen en Afrikaanse liedjes. We namen een kijkje in de school en kregen een heerlijke maaltijd van mandazi en chapati’s. Daarna vertrokken we weer voor een lange, hobbelige rit naar huis. Het landschap is wel adembenemend. Ik kan telkens blijven wegdromen in de mooie natuur. Maar tijdens het wegdromen tussen het landschap bleef de auto even stilstaan. Jawel we hadden een platte band. Tussen de brousse stopten we en repareerde onze chauffeur de band alsof het niks was. In een mum van tijd konden we weer vertrekken en zetten we onze rit weer verder. Een dagje vol indrukken.

Wil je meer uitleg over het project van mabajani neem dan gerust een kijkje op de site van sunshine4kids: https://www.sunshine4kids.be/mabayani

 

Donderdag

Lynn voelde zich al stukken beter en ging weer mee naar Shine. Ik moet wel toegeven dat ik blij was dat ze terug mee was. Zo kan ze ook zien hoe haar klas het doet met het voorlezen. De leerlingen en leerkrachten waren dol enthousiast dat ze terug mee was. Toen ik wou beginnen met mijn lessen kwam teacher Monica naar me om te zeggen dat ik geen nieuwe lessen meer moest geven, maar ik revions moet geven. Volgende week starten de examens en ze wilt de leerlingen hierbij goed voorbereiden. Plannen gewijzigd geen nieuwe lessen meer, maar tijd voor herhaling. Dit vond ik wel jammer dat ze dit niet eerder had gemeld, zodat ik enkel dingen kon voorbereiden zoals domino’s, memories enz… In de namiddag was het weer tijd voor het voorlees moment. Het lezen gaat bij de ene al iets beter dan bij de andere, maar ze doen een voor een hun best om het zo goed mogelijk over te brengen naar de andere leerlingen. Na het voorlezen besloten Lynn en ik iets uit  te proberen. We hadden vandaag een klein boxje mee naar school en besloten om in games time samen met alle leerlingen van de school te dansen. De hele school deed mee op de macarena, vogeltjes dans, hoofd- schouders knie en teen. Succes gegarandeerd. Een leuk dagje die voorbij gevlogen is.

Vrijdag

Laatste dag van de week alweer. Ik zette de revisions verder, maar had donderdagavond enkele spelletjes bedacht om enkele zaken te herhalen. ( De leerkracht als inhoudelijk expert) Zo had ik voor wiskunde een hoekenwerk uitgedacht waarin de leerlingen in groepjes van twee de leerstof wiskunde konden herhalen. Om de twintig minuten schoven we door en kwam er telkens een groepje van twee die naar mij kwam om wat specifiekere leerstof waarbij het kind moeilijkheden bij ondervindt op te frissen. Ik merkte dat de leerlingen heel actief bezig waren. Ze vroegen na de wiskundeles wanneer we dit nog eens gingen doen. Ik was blij dat ze zo enthousiast waren over een wiskundeles, want meestal is het moeilijk om ze hierbij te motiveren. De andere lessen rond science en social studie probeerde ik ook op zo’n interactief mogelijke manier aan te brengen. Ik maakte een quiz voor science en voor social studie had ik stellingen voorzien waarbij ze waar en niet waar moesten antwoorden en hierbij moesten uitleggen waarom iets waar of onwaar is. Na de lunch was het tijd voor alle klassen om hun boekje uit te lezen. Nadien verzamelden we met de hele school en hadden we een korte terugblik naar hoe de week verliep. Van de leerkrachten kreeg ik te horen dat ze dit een leuk initiatief vonden en willen proberen dit een week per midweek te organiseren. Ik was blij dit te horen en hoop dat ze dit dan ook wel degelijk doen. We sloten de week af met een dansje op het midden van de speelplaats en gingen met een goed gevoel naar huis. Vrijdagavond was het tijd voor een meeting en Dolly uit te nodigen voor onze heerlijke vol-au-vent.

 

Zaterdag
Normaal gezien gingen we vandaag een weeshuis bezoeken en samen met de kinderen gaan zwemmen, maar door een te laag waterpeil in het zwembad ging dit niet door. We zouden nu volgende week zondag gaan als alles goed verloopt. ’s avonds waren we uitgenodigd bij Dolly voor een keniaanse avond.  En zoals altijd is deze zondag een werk/rustdagje

Week 7

12/03/2018 – 16/03/2018

maandag

Na een rustig weekend vlogen we er weer helemaal in. De kinderen beginnen me wat beter te kennen en ik hun waardoor de band wat beter begint te worden. Ze weten wat ze mogen doen en wat niet. De taalbarrière is nog altijd het grootste probleem. Na een weekend zit het Engels weer heel ver en merk ik dat ze er echt nog moeten inkomen. Ik begin de week ook iedere maandag met het vertellen over hun weekend. Dit is iets wat ze niet gewoon zijn. Als de leerkracht vraagt hoe het weekend was; antwoorden ze allemaal in koor: ‘it was fine, thank you teacher’. Ik wil de kinderen meer stimuleren om hun mening/ emoties te uiten, te spreken voor een groep. (de leerkracht als opvoeder) Dit zijn allemaal vaardigheden die je nodig hebt in je leven, maar hier weinig aandacht wordt aan geschonken. De focus ligt hier sterk op het leren, cognitieve. Deze focus is helemaal niet verkeerd, maar volgens mij kunnen ze maar aan dit leren komen als ze hun welbevinden in klas en thuis goed is. Door de leerlingen hierover te laten communiceren hoop ik zo dit wat te verhogen. Normaal gingen we deze week met de voorleesweek beginnen. Door te weinig oefentijd is deze verzet naar volgende week. Dit gebeurde in samen spraak met de leerkrachten.

Dinsdag

Vandaag was het een rustige dag. De lessen verliepen zoals gepland. In de namiddag gingen we met teacher Nancy gaan lunchen in de wijk. Dit omdat we ons middagmaal vergeten waren. We gingen naar een mama van een kindje op school die zelfgemaakte chapati’s maakt. Toen we terug kwamen op school zagen we dat Dolly op bezoek was. Ze kwam enkel belangrijke zaken met de directeur bespreken. We maakten van de gelegenheid gebruik en vroegen haar om eens een kijk je te nemen naar Stella haar voeten. Stella is een meisje uit Lynn haar klas en is al enkele dagen erg ziek en een paar dagen geleden zijn we tot de ontdekking gekomen dat het meisje jiggers in haar voeten heeft. Dit is een kleine parasiet die open wonden, ziektes veroorzaakt. Door dat de school bestaat uit kalksteen is dit een broeihaard voor deze parasieten. Toen Dolly de voeten van Stella bekeek zei ze onmiddellijk dat dit behandeld moest worden. We hadden al gevraagd hoe dit moest aan de leerkrachten, maar niemand op school wist hoe je dit moest behandelen. Toen we zeiden van misschien moet je er mee naar de dokter gaan keken ze allemaal nogal raar. De dokter zal je enkel maar door verwijzen naar de plaatselijke bevolking kregen we als antwoord en daar hebben we geen geld voor. Maar Stella kende dus niemand die dit kon doen. Dolly vroeg onmiddellijk de first aid kit van Shine School om de behandeling te starten. Teacher Nancy kwam met de first aid kit aan gelopen. Toen we deze open deden was het schrijnend. Er zat niks meer in: een lege doos. Daarom besloten Lynn en ik om een nieuwe first aid te gaan kopen in de namiddag. Dolly ging met ons meegaan en morgen komt ze terug om de behandeling te starten. In de namiddag oefende ik met mijn  klas op de voorleesweek. Er werd nadruk gelegd op intonatie, snelheid, expressiviteit, volume. Hier is nog wat werk aan de winkel, maar ik ben er zeker van dat dit in orde komt.

 Woensdag

Vandaag was het een kort dagje. Om 11uur kwam Dolly toe om de jiggers van Stella te behandelen. Lynn trok van alle stappen foto’s en noteerde alles op papier. We maakten nadien een kleine handleiding in het Engels (1.1. een tekst schrijven in een andere taal) die we bij de first Aid kit toevoegde.(3.4. maatschappelijke betrokkenheid tonen)  We gebruikten hiervoor onze kennis die we leerden in de lessen EHBO, maar keken ook naar de noden en de middelen die ze hier hebben. Teacher Nancy keek ook aandacht toe. De behandeling duurde meer dan 1uur en een half om alle jiggers uit haar voeten te halen. Stella hield zich heel erg sterk! Na de behandeling moesten we dringend vertrekken naar Dabee Baraka: de school van Lisa en Valerie. We waren al laat toen we aankwamen, maar werden nog altijd even vriendelijk  onthaalt door de leerkrachten en kregen een heerlijke maaltijd! Daarna kregen we een kleine rondleiding in Dabee. Een klein charmant schooltje. Absoluut niet groot, maar alles is aanwezig wat je nodig hebt. was het tijd om samen wat te dansen voordat de kleutertjes naar slaapklas moesten gaan. Na vogeltjesdans zwaaiden we iedereen uit en keerden we naar huis.

 

Donderdag

Regenachtige dag! Jawel het regent hier ook… Wie had dat gedacht, ik niet. Rond 14h begon het in de verte wat zwart te zitten. Ik keek raar naar mijn leerkracht, maar dacht het gaat wel overwaaien. Dat deed het dus niet. Om 15h zat het pikzwart boven Shine School en begon het stevig te regenen. De kinderen werden dol enthousiast! Het regent het regent riepen ze. Wat voor mij iets heel normaal was en ik bij mezelf dacht:  ‘neen geen regen aub’. Was voor de kinderen een belevenis. We wisten dat we in het regenseizoenen kwamen, maar we hadden nog maar één keer regen gezien. Dit was dus de tweede keer en we moesten hier door ook naar huis zonder paraplu of regenkledij. We kunnen dus zeggen dat we nat waren. De afkoeling deed uiteindelijk wel eens deugd na al deze warme dagen.

regen shine

Vrijdag

Laatste dagje van de week. Vandaag kwam er een sponsor van enkele kindjes van mijn klas op bezoek. Ze kwam eens kijken hoe het allemaal met hun was en had voor Sophia van mijn klas een nieuwe boekentas, schriftje en leesboekje mee. Dit was nog niet alles. Ze had daarnaast nog fruit mee voor de hele school. Feestmaal! Appelsienen, bananen en mango’s voor iedereen. In de namiddag gingen we met klas 1, 2 en 3 naar het strand. We vertrokken na het overschrijven van het huiswerk naar het strand. Aangekomen op het strand overliepen we enkele afspraken; Tot waar ze mochten lopen, niet in het water enz… Daarna speelden we samen enkele strandspelletjes. Het was een zeer gezellige namiddag tot het begon te regenen. Alle kinderen snel bij elkaar verzameld en weg waren we. Al lopend kwamen we toe in op school waar het net tijd was voor assembly. We sloten samen de week af en keerden naar huis met onze tuktuk door de regen.

 

Week 6

5/03/2018 – 9/03/2018

maandag

Na een gewone lesdag kwamen we met de tuktuk thuis. Daar vernomen we minder goed nieuws. Lisa was een dag thuis gebleven, omdat ze zich wat ziekjes voelde. Toen Valerie thuis kwam van school riep ze Lisa even bij zich. Nadien vernomen we dat twee kindjes uit Lisa haar klas gestorven waren. Er was een brand ontstaan in de slaapkamer van de tweeling. Er was een stroompanne in het dorp. Toen de stroom weer aansprong schoot een te grote hoeveelheid stroom door de kabels die aan het huis bevestigd waren. Het was voor iedereen een enorme klap toen we dit te horen krijgen. De gedachte dat twee zo geliefde kinderen het leven zijn ontnomen is vreselijk. We werden er allemaal eventjes stil van. (2.3. culturele veerkracht)

Dinsdag

Vandaag was het een chaotische dag. Ik begon zoals gewoonlijk met mijn lessen. Tijdens break kreeg ik plots te horen dat het om 10 uur ‘parents meeting’ was.  Mijn klas werd omgebouwd tot vergaderzaal. Dit wou dus zeggen dat ik niet meer in mijn klas kon. (4.4. zich flexibel opstellen)  Ik vroeg aan de directeur hoelang de ‘parents meeting’ (De leraar als lid van een team,partner van ouders en zorgverstrekkers,lid van de onderwijsgemeenschap) ging duren en waarover deze ging gaan. Hij vertelde me dat hij geen idee had hoe lang het ging duren en het over  de geboorteaktes van de kinderen ging. Er wordt een nieuw schoolsysteem ingezet en hiervoor hebben de scholen van alle kinderen een geboorteaktes nodig. Om tien uur kwamen de ouders toe op school. Ik besloot om met mijn kinderen wat spelletjes buiten te spelen. Na een uur games te spelen besloot ik om eens een kijkje te nemen hoe ver de vergadering stond. De vergadering ging wel nog een tijdje duren vertelde de headteacher tegen me. Ik vroeg aan de headteacher als ik even de meeting zou mogen bijwonen om te zien hoe het er aan toe ging. Dit was geen enkel probleem. Ondertussen hadden mijn leerlingen ook break. Na een half uur de meeting bij te wonen en de break van de kinderen gedaan was besloot ik om de vergadering te verlaten. Het werd namelijk allemaal in het Kiswahili vertelt, waardoor ik er weinig van verstond. Maar dit wou dus ook zeggen dat ik nog altijd niet in mijn klas kon. Al de schoolboeken lagen in de kast. Ik had enkel mijn leesboeken bij dus besloot ik wat verder te werken aan mijn project. Ik las een verhaaltje voor en daarna mochten de kinderen zelf gaan lezen in hun boekjes. Ik begeleidde de zwakke lezers terwijl teacher Monica toezicht hield op de sterke lezers. Toen het lunch was, was de ‘parents meeting’ nog altijd bezig, sommige ouders kwamen zelf nog toe. Na lunch kon ik gelukkig weer in mijn klas en kon ik weer verder gaan met mijn lessen. Ik begon deze namiddag ook aan tutor lezen met klas 3. De leerlingen waren snel mee met het concept.

blogg

Uitleg tutor lezen: Class 2 en 3

tutor lezen

tutor lezen: Sophia class 2 – Michi class 3

Woensdag

Vandaag was het een kort dagje. We gingen in de namiddag een bezoekje brengen aan Shikamana school. Dit is de school waar Jente en Dafne lesgeven. Om 12 uur moesten we klaarstaan aan de grote baan waar Bless ons zou op wachten. Aangekomen op Shikamana werden we hartelijk ontvangen door Jente en Dafne. Ze gaven ons een rondleiding in hun school en konden proeven van de heerlijke lunch dat Simon (de kok van Shikamana) voor ons had klaargemaakt. We hadden al veel verhalen gehoord van de twee meisjes over zijn kooktalenten en waren dus echt benieuwd naar de Afrikaanse keuken. We kregen maïs met witte bonen en kool. Het klinkt nu niet meteen erg aantrekkelijk, maar ik kan je verzekeren ik heb nog nooit zo’n lekkere kool gegeten in mijn leven. Na de lunch gingen we een bezoekje brengen aan de klas van Dafne en Jente. De kinderen hadden een dansje voorbereid. Natuurlijk moesten we zelf ook onze dansmoves laten tonen. Dit vonden de kinderen dan ook hilarisch. De Afrikaanse dansmoves moeten we duidelijk nog leren. Na het bezoek aan Shikamana school reden we door naar Annicks Tailor school. We hadden dit weekend stoffen gekocht om  Afrikaanse kleren mee te laten maken.

shikamana 3

Class 3

shikamana

bezoek Shikamana

Shikamana 2

Shikamana

 

Donderdag

Vandaag was het een gewone schooldag.  Alles verliep vlotjes tot ik aan de les Engels kwam. Ik werkte deze week rond het thema: ‘What time is it’. De vorige dagen verliep dit zeer vlot. Vandaag had ik nog 5 minuutjes tijd voor mijn volgende les begon dus besloot ik om snel het kloklezen even te herhalen. Ik had dit nog nooit meegemaakt. De kinderen wisten niks meer. Niet één iemand, maar de volledige klas. 5uur werd tien voor negen, kwart na twee werd half zes enz. Ik was zo verbaasd dat ik besloot om in de volgende les P.E. (beweging) het kloklezen even te herhalen. Ik legde alles van het begin weer uit, toonde voorbeelden, bracht mijn chart naar het bord. Wanneer ik alles had uitgelegd was het aan hen. Ik toonde iedereen een uur, als ze het juist hadden gingen we naar buiten voor de PE les. Was het fout dan bleven we herhalen tot ze het begrepen. Zo verstreek de tijd en was de les PE voorbij zonder games te spelen.  Nadien vroeg ik raad aan mijn leerkracht. Zij verstond het ook totaal niet. Ze heeft mijn vorige lessen geobserveerd en zag dat de kinderen het begrepen. Ze besloot om daarom de les in het Kiswahili te geven om te kijken aan wat het lag. Als de leerlingen mij niet verstonden of de Engelse termen van het kloklezen niet begrepen. Maar we vonden het vreemd dat dit enkel vandaag opmerkten. In de namiddag had ik meeting met mijn teacher en teacher Nancy om de voorlees week te introduceren. We bespraken wat praktische regelingen voor volgende week. Welke klas leest welke boeken, wie leest aan wie enz…. Na de middag was het tijd voor ‘creative art’.  Ik maakte samen met de leerlingen een eigen puzzel in karton. De resultaten zijn prachtig!

puzzels

puzzels maken

puzzel 4

Eind resultaat

meeting

meeting in verband met voorlees week

Vrijdag

Laatste dagje van de week en dan is het alweer weekend. Vandaag kregen we te horen dat we in de namiddag het nieuwe schoolgebouw van Shine gingen bezoeken. Lynn en ik waren benieuwd naar het resultaat. De leerkrachten en directeur hadden er al veel over verteld en zeiden dat ze binnen een maand gaan verhuizen.  Om één uur ging de bel om te vertrekken richting het schoolgebouw. De leerkrachten zeiden dat het 15 minuten wandelen was en we in een halfuurtje terug gingen zijn. Het duurder natuurlijk ietsje langer dan 15 minuten. Na 45 minuten wandelen kwamen we verbrand en uitgedorst – toe op het nieuwe domein van Shine. Daar stond er tot onze verwondering nog niks buiten wat bananenbomen, mangobomen, grassen,… De werken beginnen pas over enkele dagen vertelde de directeur ons. Omdat er niet veel te zien was besloten we dan maar om terug naar huis te keren. Het was een kleine ontgoocheling. Ik gaf ook een lesje rond raw food. Ik besloot daarom om samen met de leerlingen een fruitsalade te maken. Ze moesten namelijk leren hoe ze fruit kuisen en klaarmaken voor ze het opeten. De leerlingen waren heel enthousiast. Ik had  appels, bananen en een meloen gekocht. Toen ik de meloen boven haalde keken de leerlingen en de leerkracht mij wat vreemd aan. Wat was dit? Ze hadden dit nog nooit gezien. Mijn leerkracht trok foto’s van de meloen en moest het stuk fruit aan iedereen van de school laten tonen. Zo zie je maar weer dat er veel verschillen zijn. Ik had er niet bij stil gestaan dat ze niet gingen weten wat een meloen was. Sommige leerlingen vonden het niet zo lekker, andere vonden het dan weer heerlijk!

onderweg naar plot

opweg naar het nieuwe schoolgebouw van ‘shine’

plot

Nieuwe bouwgrond: Shine

fruitsalade

Samen fruitsalade maken

Week 5

26/02/2018 – 2/03/2018

Dinsdag

Na een geslaagde midweek vertrokken we naar school. We hadden de woensdag voor ons vertrek te horen gekregen dat deze week de examens gingen starten. Toen we aan kwamen op school was er meeting met alle leerkrachten. (1.2. een vreemde taal spreken) We bespraken hoe de examens gingen verlopen en hoe de rest van de week er uit ging zien. We kwamen tot het besluit om vandaag revisions te houden om de leerstof van de vorige twee weken te herhalen na een lange midterm. Daarnaast werd het gesprek afgesloten met een vreemde noot. De headteacher begon over het straffen van de kinderen. Hij legde uit dat het nodig is om de kinderen hier te slaan, zodat ze niet arrogant worden.  Ze moeten dit doen als ze willen dat de kinderen goeie resultaten behalen. Daarnaast vertelde hij dat het Afrikaanse kinderen zijn en geen westerse.  Lynn en ik waren een beetje verbluft over de toespraak. Er werd ook geen ruimte gelaten om verdere vragen te stellen. De headteacher stond onmiddellijk recht en zei dat de meeting gesloten was. In België hebben we hier een heel andere visie rond. De uitdrukking dat het Afrikaanse kinderen zijn vind ik nogal een vreemde uitspraak. Ik denk dat we kunnen zeggen dat kinderen over de hele wereld hetzelfde zijn. Er zijn inderdaad veel cultuurverschillen, andere gewoontes, rituelen die een kind maken tot wie ze zijn. Elk kind is uniek en heeft een eigen persoonlijkheid en karakter. Ik kan begrijpen dat sommige kinderen eens een hardere aanpak nodig hebben dan andere maar dit niet altijd op die manier hoeft te gaan. (3.1. zich internationaal oriënteren) Na de meeting begon ik met een vreemd gevoel aan mijn revions waar ik niet op voorbereid was, maar met de middelen die we hadden herhaalde ik de geziene leerstof. (2.3. Culturele veerkracht) In de namiddag oefende we ons dansje en liedje, want deze week komen de andere studenten onze school bezoeken. We leerden hen een liedje van Samson en Gert aan met een zelf verzonnen dansje. Moe en tevreden keerden we terug naar huis.

Woensdag

Vandaag startte de examens. In de vergadering van gisteren hadden we besproken wie waar moest toezicht houden. Ik moest toezicht houden in class 5. Het is een regel om geen toezicht te houden in je eigen klas. Zo vermijden ze dat de klasleerkracht helpt tijdens het examen. Het eerste examen was wiskunde. De leerlingen krijgen hun examen, maken een antwoordenblad en gaan van start.  Na het examen is er een korte break waarin de leerlingen hun porich kunnen drinken. Nadien volgde Science. In de namiddag kregen we bezoek van onze medestudenten. Spannend. Tijdens de rondleiding in onze school hoorde ik op de achtergrond de leerlingen het dansje en het liedje nog eens oefenen. Ik vond het best wel schattig. Ze deden zo hard hun best om het zo goed mogelijk te doen. Na de rondleiding mochten ze eindelijk tonen wat ze konden en ze deden het super! Het liedje ‘Olala’ van Samson en Gert viel goed in de smaak bij de medestudenten. Na een groot applaus, keerden we met een tevreden gevoel naar huis.

DSC_0006

Bezoek op Shine

blog 3

Dansje: ‘Ohlala’

Donderdag

De examens werden voortgezet. We startten de dag met Kiswahili gevolgd met een korte break om daarna het examen Engels te maken. De dagen verlopen heel traag als het examens zijn. Je zit veel te wachten tot de leerlingen klaar zijn en de hitte maakt het er niet dragelijker op. In de namiddag kreeg ik te horen dat ik naar mijn eigen klas mocht gaan. Ik vroeg aan mijn leerkracht welk examen er nu werd gegeven. Ze vertelde me dat ze geen examen meer hebben in de namiddag en ze moeten wachten. Ik besloot om met de kinderen wat games buiten te spelen. Na een hele voormiddag no stop examen te maken konden ze wel wat beweging gebruiken. We speelden dokter knobbel, fruitsalade, tikkertje bal en als afsluiter 1,2,3 piano. De kinderen en ik zelf hebben er beiden erg van genoten.

Vrijdag

Laatste dag van de examens! Eindelijk! Na het maken Social en Religion kregen we te horen dat de examens afgelopen zijn. Dit was ook wat vroeger dan gepland. De namiddag hadden we dus vrij. Lynn en ik besloten om met de hele school spelletjes te spelen. Het was een onverwachts heel gezellige namiddag. De sfeer was onbeschrijfelijk. Iedereen deed mee, leerlingen, leerkrachten, jong en oud. Na de assembly gingen we naar huis. Op weg naar huis vroeg de leerkracht van Lynn als we zin hadden in een kopje thee. Op deze uitnodiging konden we geen neen zeggen. We gingen dus mee met teacher Nancy naar haar huis. Ze leidde ons rond in haar huis en maakte ‘black tea’. Na een gezellige babbel keerden we naar huis voor de meeting met Dolly over onze week. (4.2. samenwerken en netwerken)

Zondag

De competentie die ik vandaag wil aanhalen is (Competentie 3.3 een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen en 3.2 een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen) Op de meeting van vrijdag vertelde Dolly ons dat ze zondag naar een moslimtrouw moest gaan. Dit klonk ons zeer aanlokkelijk in de oren en vroegen als het mogelijk was om de ceremonie bij te wonen. De zaterdag kregen we een uitnodiging van de bruid. Zelf ben ik nog nooit naar een trouw geweest, dus dit was mijn eerste keer!  Zondag om 6.30u ging onze wekker al, de belangrijke dag! We waren allemaal zeer benieuwd naar de ceremonie. De dienst begon al om 7.30u in de morgen. We maakten ons allemaal feestelijk op en vertrokken naar de afgesproken plaats. Daar stond Dolly ons al op te wachten. Alle genodigden kwamen toe en namen plaats. De ceremoniedienst is niet zoals bij ons in de kerk of in de moskee. Het bevindt zich bij de woning van de bruidegom en bruid. De bruid blijft de hele ceremoniedienst in huis. De bruidegom legt alleen de geloftes af. Daarna volgt een gebed. Hiervoor moesten we een hoofddoek om doen, omwille van hun geloof. Na het gebed was er tijd voor een feestelijk maal: Pillow, meat, thea… Al deze tijd is de bruid nergens te bespeuren. Op een bepaald moment zagen we dat iedereen zich verzamelde naar de woning waar de bruid zich bevond. De muziek stond luid en de bruidegom ging naar binnen. Ze kwamen al dansend naar buiten en iedereen danste mee. Ze gingen samen naar de auto om te vertrekken naar de bruid haar huis om daar het feest verder te vieren. De genodigden bleven dansen en vieren. Het was een zeer mooi moment. Deze trouw zal ik niet snel vergeten. Het is eerst en vooral een moslimtrouw. In België kom ik nauwelijks in aanraking met dit geloof, omdat ik en mijn meeste vrienden christenen zijn. Daarnaast zijn de  (christelijke) trouws in België helemaal anders. Je kan kiezen om voor de kerk te trouwen, maar er is ook mogelijkheid om enkel voor de wet te trouwen. Deze beslissing ligt helemaal bij het getrouwd koppel zelf. De vrouw legt ook de geloftes af, ze kan dus zelf bepalen als ze trouwt of niet. De ceremoniedienst is ook niet helemaal hetzelfde. Je moet ook de geloftes afleggen, bidden enz…, maar de sfeer in deze trouw kan je niet beschrijven. Het gaf al een heel ander gevoel doordat het zich niet afspeelde in een kerk of moskee. Iedereen liep rond tijdens de dienst er werd gegeten en gedronken. In België wordt het feest na de kerkelijke dienst gevierd. Ik denk dat het een unieke ervaring was en ik deze niet snel ga vergeten. Of ik op deze manier ga trouwen betwijfel ik, maar ik weet zeker dat wanneer het moment daar is ik hier zeker nog eens aan terug denk. IMG_7574IMG_7353

Week 4

19/02/2018 – 25/02/2018

Jambo! Het is al een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen, dus tijd voor een kleine update.  De tijd vliegt hier. Deze week was het een korte schoolweek. We hadden namelijk ‘midterm’ (korte vakantie) van donderdag tot en met maandag.

maandag tot woensdag 19- 21 februari. 

Op maandag vertrokken Lynn en ik zoals gewoonlijk met de tuktuk richting Shine School. De kinderen wachten ons op langs de grote baan om dan samen te wandelen naar school. Op maandagmorgen is het altijd assembly. Een korte samenkomst van de volledige school waarin het gebed en de regels van de school worden aangehaald. Na assembly vloog ik er meteen in. Ik startte vandaag met mijn project. Met mijn eerste project wil ik het lezen verbeteren, aantrekkelijker maken voor de kinderen. Tijdens de vorige examens merkte ik op dat de leerlingen de examenvraag niet aandachtig konden lezen, waardoor ze niet correct antwoorden op de vraag. In mijn voorbereidende week ging ik de leerlingen gaan testen op niveau, zodat ik een duidelijker beeld kreeg van de leerlingen. Ik keek naar het tempo van lezen, het correct lezen en het begrijpen van een tekst. Uit mijn resultaten kan ik afleiden dat de meeste leerlingen de woorden correct lezen, maar het tempo zeer traag is. Wanneer ik inhoudelijke vragen stel over de tekst kunnen ze deze ook beantwoorden. De moeilijkheid ligt vooral op het gefocust lezen van een lange tekst. Bij een lange tekst haken de leerlingen snel af en ligt het leestempo veel trager. Dit beantwoordde ook een deel van de vraag hoe het komt dat de leerling zo slecht scoorden op hun examens. Het examen telt een 50tal vragen die ze in één stuk moeten maken. De vragen worden niet overlopen, waardoor ik wel kan geloven dat je op het einde van het examen geen zin meer hebt om de vraag te lezen. Met deze achtergrondinformatie ging ik aan de slag. Ik zocht op internet zaken op rond het  aantrekkelijk maken van lezen, ging terug denken aan de lessen rond aanvankelijk lezen en besloot ook om in overleg te gaan met de leerkracht wat we allemaal konden doen om het lezen aantrekkelijker te maken en het tempo te verhogen.  Ze stelde voor om in de lessen Engels mijn project uit te werken. Tijdens de brainstorm met mijn leerkracht kwamen we tot volgende ideeën. (2.4 culturele ontvankelijkheid):

  • Kinderen belonen wanneer ze een boek uitlezen.
  • Voorlezen: Hierdoor gaan de kinderen onopgemerkt werken aan hun taalontwikkeling: woordenschat breidt uit.
  • Leesbingo introduceren, op een aantrekkelijke/ verschillende manier de leerlingen laten lezen.
  • De kinderen kennismaken laten maken met andere genres van boeken: Strips, moppenboeken, tijdschriften, krant.
  • Er voor zorgen dat de kinderen elke dag  dag 10 minuten lezen.
  • Een aanwijspijl zodat de kinderen gemakkelijk kunnen volgen waar ze zitten in een tekst en de hoeveelheid tekst niet kunnen zien en afdekken.
  • Posters met woorden op zodat de leerlingen die vlot leren lezen.
  • Tutorlezen: De leerlingen lezen in duo’s een sterke leerling leest met een zwakke leerling. Dit gebeurt klasdoorbrekend met Class 3.
  • Voorleesweek in de school introduceren.

    Assembly

    Assembly

Ik had dus een heleboel op het programma staan. Ik startte met het uitleggen van deze week naar de kinderen toe. We gingen werken rond lezen en vroeg naar hun mening. Waarom zou dit belangrijk? Wat vinden jullie leuk aan lezen? Wat vinden jullie niet leuk aan lezen. Na het kennismaken met het thema begon ik met een verhaal voor te lezen. Ik stelde tijdens het voorlezen enkele vragen over het boek. De kinderen waren heel enthousiast. Na het voorlezen was het hun beurt. De leerlingen mochten een leesboek (op hun niveau) vooraan komen kiezen. Na het kiezen van het leesboek legde ik de opdracht uit. We gingen niet zomaar 15 minuten lezen. Ik haalde mijn grote chart van reading bingo uit. Op de kaart staan er verschillende manieren waarop de kinderen moeten lezen. Bijvoorbeeld: Lees in de zon, lees voor aan een dier, lees zonder schoenen aan, enz… Wanneer de leerlingen alle opdrachten hebben vervuld mogen ze BINGO roepen en gaan we een namiddag spelletjes spelen. Dit verliep veel stroever dan gedacht. De kinderen begonnen maar niet met lezen. Na het meerdere malen uit te leggen zakte de moed even in m’n schoenen en ben ik naar de volgende les overgegaan. De rest van de dag verliep goed.

blog 1

Leesbingo

blog

Class 2: leesbingo

Dinsdag begon ik weer vol goeie moed aan mijn project. Ik startte met het opnieuw uitleggen van mijn leesbingo, daarna vroeg ik aan de juf om mijn uitleg in het Kiswahili te herhalen. Ik merkte al een heel groot verschil met gisteren. De kinderen begrepen de bedoeling en waren nu gedreven om te lezen, zodat ze een namiddag spelletjes kunnen spelen. Dit was heel leuk om te zien. Na Engels was het tijd voor wiskunde: de maaltafels. Ik had dit onderwerp zelf nog niet gegeven in België en wist niet goed hoe ik hier aan moest beginnen. Ik ging hiermee naar mijn mentor en vroeg haar hoe zij dit aanpakte in klas. Ze vertelde mij dat het vooral om automatiseren ging. Dat ze de maaltafel op het bord schrijft, de leerlingen ze laat  kopiëren en drillen. Ik ging hiermee aan de slag, maar kreeg de indruk dat de leerlingen de maaltafels niet begrepen. Ze gokten alle antwoorden. Uit de opleiding in België wordt de nadruk gelegd om te werken met het CSA-model: Concreet- Schematisch- Abstract. (De leerkracht als inhoudelijk expert). Dit zorgt voor een graduele opbouw en biedt de mogelijkheid leerlingen te laten werken op verschillende niveaus. Met deze theorie in het achterhoofd ben ik opnieuw naar mijn leerkracht gegaan. De leerkracht kwam zelf met het idee om met materiaal te werken om het visueler te maken voor de kinderen. We gingen daarna samen op zoek naar welk materiaal we hiervoor konden gebruiken. Door het samenwerken met de leerkracht is er ook een wederzijdse wisselwerking waardoor we allebei kunnen leren van en met elkaar. (4.6. andere perspectieven onderzoeken). In de namiddag kregen we te horen van Dolly dat we midweek hadden van donderdag tot maandag. Heel kort dag, maar wel een leuke verrassing. 

De volgende dag deed ik mijn les opnieuw maar met materiaal. Ik vroeg aan de leerlingen om ‘1 group of 2’ met de stenen te leggen. De leerlingen legden 1 groep van 2. Daarna verwoordde ik het als 1 times 2: what’s the correct answer. De leerlingen zagen het beeld voor zich en antwoorden tezamen 2. Zo bouwde ik de maaltafel verder op. Ik schreef de antwoorden op bord terwijl zij de maaltafels aan het maken waren. Nadien veegde  ik alles uit en was het hun beurt om de maaltafels in hun schriftje te schrijven. Indien ze de antwoorden niet meer wisten mochten ze hun stenen gebruiken. Teacher Monica was onder de indruk van de leerlingen. We merkten op dat de leerlingen de maaltafels beter begrepen en de antwoorden niet meer begonnen te gokken, maar echt met de materialen het antwoord zochten. Ik besloot om op deze manier mijn andere lessen rond de maaltafels te maken.

blog 2

maaltafels aanleren met stenen

Iedere woensdagmiddag bezoeken we de andere scholen van de studenten. Deze week begonnen we bij de school van Ariadne: Diani school. Dit is de school die dezelfde directeur heeft als Shine school. Ik was dus heel benieuwd hoe deze school er uit zag. Bless de pikipikidriver ging ons om 12.00u ophalen en naar Diani brengen. Om 12.30u was er nog altijd geen Bless te zien. We belden naar Dolly om te vragen als zij van iets meer wist. Ze was verbaasd dat Bless er nog niet was en belde hem op. Een paar minuten later verscheen onze pikipikidriver. Er was blijkbaar een miscommunicatie over het uur. We konden nu eindelijk vertrekken naar Diani, maar je gelooft het nooit halverwege de baan kregen we jawel een platte band. Daar stonden we dan aan de kant van de weg. Gelukkig kwam er snel hulp van allerei mensen in de omgeving. Na lang twijfelen besloten we  om  met een andere pikipikidriver naar Diani te gaan met de goedkeuring van Dolly. Met een bang hartje kropen we achter op zijn brommer. Na een uur en een half vertraging kwamen we eindelijk toe in Diani. Daar werden we hartelijk ontvangen door Ariadne, Dolly, de andere studenten en de leerkrachten van Diani. We kregen een korte rondleiding in de school en maakten kennis met de headteacher. Het is een heel andere school van infrastructuur dan Shine. De school heeft veel kleur, er hangen charts aan de muren. We mogen de twee scholen natuurlijk niet vergelijken met elkaar. Het zijn twee andere scholen. We hebben niet genoeg kennis om te oordelen over de school. Doordat we zo laat waren hadden we niet zoveel tijd om nog uitgebreider de school te verkennen. Na het bezoeken van Diani was het midterm. 

ariadne 2

Lunch op New Diani

ariadne

New Di

 

 

 

Midterm

Van donderdag tot maandag hadden we midterm. We besloten om de omgeving nog wat te verkennen. Zo bezochten we Colobus. Dit is een opvangcentrum voor verstoten of gewonde aapjes. We hebben ook een daguitstap gedaan naar Wasini Island. Natuurlijk was het ook de ideale gelegenheid om ons project nog verder uit te werken. Deze tijd kon ik zeker goed gebruiken. Na een geslaagd weekend met een goed evenwicht tussen werken en ontspanning waren we weer klaar om te starten op school.

wasini

Opweg naar Wasini Island

colobus

Colobus

 

WEEK 3

12/02/2018 – 18/02/2018

Spannend! Onze eerste lesweek. Ik ging met een dubbel gevoel naar klas. Ik was zeer benieuwd hoe de kinderen gingen reageren wanneer ik voor de klas zou staan. Gaan ze alles begrijpen, zal ik het kunnen uitleggen, ga ik kunnen antwoorden op hun vragen? Daarnaast zat ik ook nog verveeld met mijn mentor. Sunshine4kids had gepraat met de directeur over mijn situatie, maar er waren nog geen maatregelen getroffen. Met een bang hartje kwam ik dus toe in mijn klas. Daar werd ik zoals altijd hartelijk onthaald door de leerlingen. Een beetje later kwam teacher Monica naar mij en vertelde me dat zij de nieuwe juf voor class 2 was en dus mijn mentor ging worden. Mijn vorige mentor geeft nu les in class 1. Ik was best opgelucht en begon vol goeie moed aan mijn eerste les. Ik merkte al snel op dat de leerlingen de manier van lesgeven helemaal niet gewoon zijn. Ze moeten plots antwoorden op vragen, meningen geven, meewerken in de klas. Ik kreeg dan ook in het begin weinig tot geen reactie. Teacher Monica helpt veel in klas, door moeilijke leerstof eens te herhalen in het Kiswahili. Dit maakt het voor mij en de leerlingen iets gemakkelijker om met elkaar te communiceren als ze iets echt niet begrijpen. Om de leerlingen wat beter te leren kennen heb ik in de namiddag enkele kennismakingsspelletjes gespeeld en hebben we de klas samen wat versierd. (vlaggetjes gemaakt in de kleuren van hun schooluniform). Ik kwam al snel te weten dat mijn leerlingen 10 – 11 jaar zijn. Dit is in België tamelijk oud om in het tweede leerjaar te zitten, daarnaast zijn de resultaten van examens ook niet goed. Je zou dit in België niet kunnen inbeelden. De zorg in deze klas is heel groot. Ik besprak dit dan ook met teacher Monica en zij was het helemaal met mij eens. De leerlingen hebben te veel achterstand en hebben veel herhaling en hulp nodig. Toen ik voorstelde om te oefenen op lezen was ze zeer enthousiast. Ze beaamde dat dit voor de meeste leerlingen een grote struikelblok is en hierdoor de examenleerstof niet begrepen wordt of de examenvragen verkeerd geïnterpreteerd worden. We hebben samen wat gebrainstormd hoe we dit zouden  aanpakken en kwamen tot de overeenkomst om in de lessen Engels mijn project rond lezen uit te voeren. Teacher Monica had thuis ook nog enkele posters met woorden liggen die ze heeft opgehangen in klas. De rest van de week verliep goed, maar heel stroef. Ik heb het gevoel dat de leerlingen mij echt niet begrijpen. De leerstof die ik aanbied is voor velen veel te moeilijk. In wiskunde ben ik bezig rond het invullen van het ontbrekende nummer (patronen: 0-2- 4- 6- ?). Dit lukt totaal niet bij de leerlingen. Ik heb het al met handen en voeten uitgelegd, maar ze begrijpen het niet. Daarom besloot ik om vrijdag in remedials helemaal vanaf nul te beginnen. Ik tekende op het bord vormen; driehoek- cirkel- driehoek- cirkel – ? . En vroeg wat het volgende vormpje in de rij zou zijn. Alle leerlingen staken met veel enthousiasme hun hand in de lucht. Ik liet een leerling naar voor komen en die tekende heel fier een vierkant. Toen ik dit zag wist ik even niet wat ik zag. Toen besefte ik dat ik de patronen in het wiskunde boek nog zoveel mag uitleggen als ik wil, zolang ze de basis nog niet kunnen ze de sprongen van twee zeker niet gaan begrijpen. Volgende week begin ik dan ook met de maaltafels aan te leren. Ik vind het een hele uitdaging om dit te doen. Ik hoop dat ik in de loop van volgende weken een manier vind om toch beter te kunnen communiceren en mijn communicatiestijl wat aan te passen naar de gebruiken en gewoontes van hen. Het is namelijk zo, dat wanneer de leerkracht de leerlingen begroet, ze in koor antwoorden en rechtstaan. Als je vervolgens vraagt hoe het gaat, doen ze hetzelfde. Ze blijven dan ook rechtstaan tot je zegt dat ze mogen gaan zitten. Wat ook opvallend is, is dat wanneer de leerlingen na de pauze de klas willen binnen komen ze in de deur blijven staan en vragen: “Teacher, can I come in?”. Mijn mentor reageert hierop met ‘come’. Hier moet ik me nog wat aan aanpassen. Ik vind het maar een evidentie dat de leerlingen binnen komen, waardoor ik in het begin antwoordde met ‘ofcourse’ en de leerlingen niet begrepen als ze binnen mochten komen of niet.

Woensdag om 12 u waren we vrij en zijn we met de organisatie Sunshine4kids de naaischool van Annick for Kenya Tailoring, in Ganja gaan bezoeken. We namen een kijkje in de naaiateliers, klaslokalen waar meisjes worden opgeleid en de afmetingen van de stoffen werden doorgegeven voor latere bestellingen. Na de rondleiding werden we verwelkomd met een dansje op Keniaanse muziek. Hier wordt dit gezien als een teken van welkom, dankbaarheid en vriendschap. Een heel ander welkom dan in België. Dit is een cultuurverschil die ons zo hard opvalt.

Doelen:
Verwelkoming in klas – 2.8. culturele flexibiliteit – De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties, en verkent gedragsalternatieven.lesgeven in class 2 – 1.1. kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen – De student kan elementen van de beroepsoefening in zijn thuisland vergelijken met elementen van de beroepsoefening in andere landen.Aanleren van patronen – 4.6. Creativiteit tonen – De student bedenkt innovatieve oplossingen voor problemen die zich tijdens het werk of de stage stellen.

WEEK 2

5/02/2018 – 11/02/2018

Na een weekend uitrusten van alle indrukken ging ik maandag vol enthousiasme naar mijn stageschool. Ik kreeg al onmiddellijk te horen dat er van dinsdag tot vrijdag examens waren. De scholen hier hebben om de maand een examenperiode. Dit vond ik wel wat vervelend, omdat ik het lesgeven zelf niet kon observeren. Gelukkig had ik de week er voor al enkele lessen geobserveerd. Eenmaal ik ’s avonds thuis kwam van school had ik heel veel gemengde gevoelens. Het contact met de leerkracht verliep niet zoals verwacht. Toen ik dit thuis met de andere studenten besprak, kwamen we al snel tot het besluit dat het een vreemde situatie was. Ik ging hiermee naar Dolly en Pascale van de organisatie en deze kwamen onmiddellijk in actie. Dinsdag tot donderdag had ik toezicht in class 1 en moest ik de examens voorlezen, corrigeren en scores noteren. Dit was helemaal onverwachts, maar verliep wel vlot. Op dinsdagmiddag nam ik het leesexamen af van mijn leerlingen in class 2. Ik was in shock hoe slecht dit was. Ik dacht dat de kinderen al redelijk wat Engels konden, maar blijkt dat ze dus enkel de standaard zinnen die er in gedrild  zijn goed kennen. Wanneer ik de examenresultaten van mijn leerlingen bekeek was dit ook niet schitterend. Ik merkte al vlug dat de leerlingen de oefeningen wel kunnen, maar niet begrijpen wat er gevraagd wordt. Dit zette mij aan tot denken en heeft me naar mijn project geleid. Ik wil graag werken aan het verbeteren van lezen bij de kinderen.

Vrijdag gingen we met de organisatie mee op uitstap. De eerste school die we bezochten was Mwanjamba School. Een lager schooltje waar de organisatie al veel voor heeft gedaan. Daar werden we hartelijk ontvangen door meester Kassim. We namen een kijkje in de klassen en werden rond geleid op het schooldomein. Daarna volgde een lange, hobbelige rit richting Rose Mwakwere. Dit is een middelbare school waar (enkel) meisjes op internaat verblijven. Sunshine4kids is bezig met het bouwen van een slaapplaats, want deze is zeker aan vernieuwing toe. De werken zijn alleszins veelbelovend. Na het bekijken van de bouwwerken, werden we omver geblazen door de liedjes, dansjes, toneelstukjes, … die de meisjes voor ons hadden voorbereid met daarna een uitgebreid Afrikaans maal. Deze dag heeft me een veel ruimere blik gegeven op de manier van lesgeven in Kenia.

Doelen:
1.1. culturele conflicthantering: De communicatie verliep niet goed met de mentor. Ik ging hiermee in gesprek om verdere conflicten te vermijden.
2.6 culturele relationele competentie – Gesprekken binnen het lerarenteam over de examens
4.4 zich flexibel opstellen – Afnemen van examens. Op donderdag was mijn leerkracht niet aanwezig en heb ik alles moeten overnemen.
4.8 zich handhaven in stressvolle situaties – Klasgebeuren onverwacht overnemen wanneer de mentor ziek was.
5.3 kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen – De regelingen met de examens en mid term vergelijken met België.

 

WEEK 1

31/01/2018- 4/02/2018

31 januari, de dag waar we zolang naar toe hebben geleefd. Het was eindelijk zover!  Om 11uur vertrokken we vanuit Zaventem naar onze eerst tussenstop Istanbul om daarna verder te vliegen naar onze eindbestemming: Kenia, Mombassa. Na een emotioneel afscheid in de luchthaven wuifden we onze ouders uit en kon het avontuur beginnen. Samen met de 7 andere meisjes stapten we door de hekkens van de luchthaven en kon het avontuur beginnen. Allemaal met dezelfde gevoelens: benieuwd naar wat zal komen, maar ook wel angstig: gaat het klinken, hoe zal het daar zijn, gaan we niet te veel heimwee hebben, gaat het samenleven meevallen, het lesgeven?

Na een lange vlucht van 10 uur zijn we eindelijk aangekomen in de luchthaven van Mombassa. Daar stond de taxichauffeur van de organisatie ‘Sunshine4kids’ ons op te wachten.  De weg van de luchthaven naar ons verblijf bracht direct al veel indrukken met zich mee. Iedereen vertrok naar zijn/ haar werk, de winkeltjes aan de straat gingen open,  we zagen kleine aapjes aan de kant van de weg, de natuur. Onbeschrijfelijk!  Ook het verkeer is hier helemaal anders.  Ze rijden links in de plaats van rechts en de rijstroken volgen ze precies ook niet zo goed 😉 . Onderweg kwamen we ook veel gepimpte, gekleurde busje tegen met veel luidde muziek. We vroegen aan Saïdi wat het precies is. Het zijn busjes die de mensen naar hun werk brengen. Na het uitpakken van onze valiezen zijn we even op verkenning gegaan in de omgeving en al wat inkopen gaan doen voor de volgende dagen.

De volgende dag gingen we al onmiddellijk kennismaken met onze stageschool.
Ik geef les in ‘Shine School’ in het tweede leerjaar. Daar verwelkomde teacher Nanncy ons zeer hartelijk. Ze leidde ons rond in de school en liet ons al even meeproeven van een godsdienstles. Daarna was het tijd om kennis te maken met mijn mentor: Mister Juma en mijn klas. Ik heb negen kindjes in mijn klas. Tijdens de eerste stagedag merkte ik al heel wat verschillen op in mijn klasje.

  • Shine: Elke les duurt 30 minuten. Dit bestaande uit 15 minuten instructie en 15 minuten noteren van de notities en oefeningen aan het bord. De instructie is meestal het aflezen van het handboek.
    In België: duren de lessen voor het 2de leerjaar ook 25 minuten, maar de leerkracht gaat op een speelse manier aan de slag. Ook het overschrijven van de leerstof moeten ze niet doen. De leerlingen krijgen een eigen werkboek.
  • Shine: De leerkracht herhaalt heel veel, de leerlingen zeggen telkens na of vullen aan.
    In België: is herhaling ook belangrijk, maar dit wordt op een andere manier aangebracht.
  • Shine: In de namiddag is er geen les meer, maar tijd voor remediëring en opschrijven van het huiswerk. Dit is wel een positief pluspunt.
    In België:  worden in de namiddag veel muzische lessen gegeven. Dit zorgt er voor dat de leerlingen zich ook op verschillende domeinen kunnen ontwikkelen. De tijd voor remediëren wordt dan eerder gegeven in de voormiddag, doordat ze minder tijd verliezen met het noteren van leerstof.

Na al deze indrukken gingen we naar huis op onze ‘pikipiki’ richting ons verblijf. Onze eerste stagedag zit er op. We kijken al uit naar volgende week.

Doelen:
Internationale vakkennis 5.3: kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen.
Gesprek met de taxichauffeur: Taalcompetenties – 1.2: een vreemde taal spreken.
Algemeen: Interculturele competenties – 2.2 culturele flexibiliteit.

 

 

IMG_8111

Advertenties